• +36 (23) 540 101
  • gekla@gekla.hu
totalcar2
21
dec

Két fontos ponton is változik az autók műszaki vizsgáztatásának szabályrendszere május 20-án. A kishibás autót nem tiltják ki azonnal a forgalomból, a másik újdonság viszont bonyolítja az életet, és mindenkit érint, akinek a határnap után jár le a műszakija.

Első látásra sima pénzlehúzásnak és fordított bürokráciacsökkentésnek tűnik, ami az összes európai uniós ország, így Magyarország autótulajdonosaira is vár május 20. után. A vizsgarendszer átalakítására vonatkozó uniós irányelv az Európai Unió összes tagállamában kötelező változást ír elő és a könnyebb azonosíthatóságot szolgálja.

Az autók és más gépjárművek tulajdonosainak vasárnaptól nemcsak a forgalmi engedélyt kell maguknál tartaniuk, hanem a műszaki vizsgálati bizonyítvány nevű egyoldalas dokumentumot is, melyet a vizsgán állítanak ki.

A Nemzeti Fejlesztési minisztérium közlésében szereplő állítást a cikk megjelenését követően a rendőrség cáfolta. Tehát mégsem lesz kötelező az autóban tartani a papírt. Íme a részletek

A bizonyítvány az érvényességi időn, a rendszámon és az alvázszámon felül a kilométerszámláló állását, illetve az vizsga lejárati dátumát is tartalmazza, vagyis nemcsak egy pecsét, mint amit a forgalmiban megszoktunk.

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az ügyben feltett kérdéseimre azt a választ adta, hogy az uniós irányelv célja, hogy az Európai Gazdasági Térség (EGT) bármely országában könnyebben meg lehessen állapítani egy autóról, hogy érvényes-e a műszakija vagy sem. A forgalmi engedélyek országonként mások, a műszaki vizsgabizonyítvány rovatai viszont hasonlóak, bár minden ország a saját nyelvén állítja ki őket.

totalcar

A Magyarországon forgalomban lévő autókat először négy, majd kétévente kell újravizsgáztatni, és a rendszer nagyjából az összes Európai uniós tagállamban hasonlóan működik. Ellenőrzik az autó karosszériáját, a korábbi sérülések nyomait, az autót felemelik, majd megnézik az úgynevezett főtartó elemeket, hogy nem korrodáltak-e. A vizsga során megmérik a fékek hatékonyságát, ellenőrzik a futómű és a kormánymű lógását, szivárgásokat keresnek a motortér, a fékrendszer és a lengéscsillapítók környékén, illetve ez utóbbi elemeket műszerrel is vizsgálják.

A vizsgáztatás azért tart legalább félórán át, mert a felsoroltakon kívül környezetvédelmi vizsgálatot is végeznek. Ekkor kiderül, hogy a motor szénmonoxid- illetve szénhidrogén-kibocsátási, valamint lambda értéke, továbbá dízel autók esetén a füstölés mértéke nem haladja-e meg a hivatalos határértékeket. Ha mindez renden van, az autó fényszóróit és jelzőfényeit is ellenőrzik. A lámpáknak működniük kell és nem lehetnek töröttek vagy repedtek, ahogy a szélvédő sem, legalábbis a vezető látóterében.

Érdekel a teljes cikk? Olvass tovább az oldalon.



Hagyj üzenetet

Az e-mailje nem lesz nyilvános. Required fields are marked *